Vandaag de dag is schoenenmerk Floris van Bommel bij elke modebewuste Nederlander bekend. Maar dit was tot 15 jaar geleden lang niet het geval. Het Nederlands merk, dat toenmalig nog “Van Bommel” heette, werd in 1734 opgezet door Adrianus en Christianus van Bommel en stond bekend als een Brabants familiebedrijfje. Het bedrijf begon langzaam te groeien en wordt nu al eeuwen lang van vader op zoon overgedragen. Eind jaren ’90 introduceerde de huidige eigenaar Frans van Bommel de 9e generatie van Bommel: Reynier en Floris. Zo ontstond in 1996 de merknaam Floris van Bommel. Sinsdien is het bedrijf onder leiding van Reynier en Floris gegroeid van Nederlands familiebedrijf naar internationaal modemerk.

Internationale verkooppunten

De schoenen van van Bommel werden voor een lange tijd alleen in Nederland verkocht, totdat Floris en Reynier het bedrijf overnamen. Zij pakten het op een andere manier aan en zagen in dat de herenschoenen in het buitenland net zo veel succes konden hebben als in Nederland. Zo introduceerden de mannen van Floris van Bommel hun merk in België, Zwitserland, Polen, Luxemburg, Duitsland en zelfs Japan. In deze landen liggen de Floris van Bommel schoenen nu in de winkels en de naambekendheid blijft er groeien;  ruim 20% van de Floris van Bommel schoenen worden in België en Duitsland verkocht.

Exclusieve Floris van Bommel winkel in Duitsland

Aangezien de verkoop van de Floris van Bommel schoenen in Duitsland bijzonder goed liep, besloten de mannen in het voorjaar dat enkele verkooppunten in het land niet genoeg meer was. Het werd tijd om de Duitse markt écht te veroveren. Zo opende een paar weken geleden, in September 2014, de eerste Floris van Bommel schoenenwinkel van Duitsland. Deze mono brand store is gevestigd op een A1-locatie in Keulen met een oppervlakte van maar liefst 110 vierkante meter. Naast Keulen willen de van Bommel heren in de toekomst meer winkels openen in grote Duiste steden als München, Berlijn, Frankfurt, Hamburg, Düsseldorf en Stuttgart. Ook heeft Floris van Bommel sinds een paar maanden een Duitse webshop om binnen het Duitse publiek als volwaardig merk beschouwd te kunnen worden. 

Samenwerking met zanger Jay Brannan

Floris van Bommel heeft voor zijn najaarscampagne New-Yorkse Jay Brannan uitgenodigd voor een gastoptreden. Jay Brannan is op dit moment een van de populairste singer-songwriters met ruim 10 million views op youtube en nummer één-posities op Itunes. Speciaal voor de zanger heeft Floris van Bommel twee paar schoenen ontworpen die te zien zullen zijn in zijn najaarscampagne. Floris vertelt: ‘De afgelopen jaren heb ik Jay vaak live op het podium gezien, in vier verschillende landen. Hij tourt in zijn eentje de wereld over met een gitaar en een handvol liedjes. Jay is zo’n artiest die iedereen het gevoel geeft dat hij een naaste vriend is. Om eerlijk te zijn wilde ik eigenlijk alleen maar een keer met Jay op de foto. Dat is gelukt, maar het is dus een onsje meer geworden.’

Toekomstplannen in Amerika

De broers hebben reden genoeg om tevreden te zijn met wat ze tot nu toe hebben bereikt; het bedrijf is inmiddels marktleider in de Benelux, schoenen webshops beschikken vaak over een Floris van Bommel assortiment  en de schoenen worden op verschillende plekken in Europa verkocht. Toch blijven de toekomstplannen groeien. Floris en Reynier zijn in het voorjaar naar Amerika gevlogen om hun concept daar te verkopen. De broers zijn er van overtuigd dat Amerika waanzinnige mogelijkheden biedt en zien de toekomst van Floris van Bommel zonnig in. Wil je meer weten over het gave merk Floris van Bommel? Lees dan hier onze uitgebreide inspiratiepagina!