Sale

Het kopen van kleding en schoenen is een dure bezigheid, vooral wanneer je de laatste mode wilt volgen of wanneer je een heel gezin moet aankleden. Gelukkig hebben we dan altijd nog de uitverkoop. Voor wie mee wil gaan met de laatste trends komt de uitverkoop waarschijnlijk veel te laat. Maar wie het geduld heeft om langer te wachten, koopt zijn kleding en schoenen voordelig in de uitverkoop. De uitverkoop heeft verschillende namen. Zo kennen we ook de benaming: sale, koopjes en opruiming. Hoewel er het hele jaar door wel koopjes en acties zijn is er in principe twee keer per jaar een grote sale waar alle winkels op aanhaken. Deze jaarlijkse sale periodes kennen we als de zomer- en wintersale. In deze periode scoor je de laatste stuks van de desbetreffende collecties super voordelig met een leuke korting. Maar waarom hebben (online) winkels een uitverkoop periode? En wanneer zijn deze uitverkoop periodes?

Uitverkoop

Uitverkoop is een benaming voor een periode waarbinnen producten met korting worden aangeboden aan de consument. De prijzen liggen tijdens deze periode tussen de -10 tot -80% lager dan normaal. De kortingen lopen naarmate de duur van de periode steeds verder op. Heel verleidelijk maar ook riskant want hoe verder in de sale periode hoe meer kans dat je favoriete item uitverkocht is. De uitverkoop is vooral populair voor de modebranche. De uitverkoop, of ook vaak sale periode, hangt samen met de seizoenen. Zo wordt er ook wel gesproken over seizoensopruiming.

Wat is nu de reden voor het jaarlijks houden van een uitverkoop?(online) Winkels kopen ruim vóór het seizoen begint kleding en schoenen in met als doel deze ingekochte items te verkopen aan klanten, met winst (dus voordat de sale periode begint). In het begin van het seizoen gaat dit vrij eenvoudig. Vooral de fashionista’s, trendsetters en mensen die wat meer geld te besteden hebben kopen aan het begin van het seizoen hun complete zomer of winter garderobe. Hoe verder we echter het seizoen ingaan en dan vooral tegen het einde van het seizoen zijn mensen toch minder kooplustig. Men wil geen hoge bedragen betalen voor een item dat ze waarschijnlijk toch niet meer lang kunnen dragen omdat het einde van het seizoen nadert. 

Maar de belangrijkste reden voor het dichthouden van de portemonnee is omdat men weet dat de SALE periode eraan zit te komen. Ze zijn bereid om te wachten en willen proberen hun item in de sale te scoren. Deze laatste reden is voor de winkeliers een erg vervelende reden want de trend is helaas tegenwoordig dat veel mensen wachten op de uitverkoop wat betekent: minder winst voor de winkelier, maar omdat de collectie voor het nieuwe seizoen vaak al onderweg is naar de winkels, er dus ruimte gemaakt moet worden, omdat opslag van restvoorraden niet te betalen is en omdat alle winkels deze problemen hebben is het toch zaak zsm van je voorraad af te komen. En omdat alle winkels bijna op hetzelfde moment starten met de uitverkoop is het zaak aan te haken, anders ben je te laat en kopen potentiele klanten de producten met korting bij een ander winkel. Geen fijne ontwikkeling voor de winkeliers maar wel heel gunstig voor de consumenten.

SALE periode

In België zijn de sale periodes strak geregeld en zijn er wettelijke vaste data vastgelegd.  Dit betekent dan ook dat de winkels hier niet van af mogen wijken. De winter solden, zoals ze dat in België noemen, is elk jaar van 3 tot 31 januari. De zomer solden is jaarlijks van 1 tot en met 31 mei.

Dit in tegenstelling tot Nederland, waar men eigenlijk het hele jaar door uitverkoop mag hebben in de (online)winkels. Doordat er in Nederland geen vaste data zijn voor de uitverkoop bepaalt in principe iedere winkel(keten) zelf wanneer ze beginnen met de sale. De periodes dat kleding en schoenen met kortingen worden verkocht vindt plaats wanneer het modeseizoen al een tijdje bezig is. De wintersale vindt ongeveer plaats in de maanden december en januari hoewel we ook steeds vaker zien dat Black Friday de kick off is van de sale periode. Black Friday vindt plaats op de vierde vrijdag van de maand november (de dag na Thanksgiving Day). Lees meer over de gekte die Black Friday heet.

UITVERKOOP PLANNING
Wintersale december en januari
Midseason sale voorjaar maart en april
Zomersale juni en juli
Midseason sale najaar september en oktober


De sale periodes liggen midden in het zomer en winterseizoen. Best vreemd eigenlijk want waarom zou je de winterjassen met kortingen verkopen terwijl het winterseizoen, in december en januari, nog volop bezig is? Toch is het logisch te verklaren. Voordat de seizoenen beginnen zorgen de meeste consumenten dat ze hun zomer en wintergarderobe al in huis hebben. Vandaar ook dat de nieuwe winter collectie al eind september in de winkels komt te hangen, en de zomercollecties zien we in april alweer oppoppen in de winkels. Oftewel je koopt praktisch in de winter je kleding voor de zomer en in de zomer je garderobe voor de winter. Vandaar dat de uitverkoop dan ook midden in het seizoen valt. Mensen kopen hun kleding immers niet pas in januari wanneer het twee maanden later alweer warm lenteweer kan zijn. Gek maar best logisch eigenlijk.

Musthaves

In elke sale periode zijn er vaste hardlopers. Hardlopers zijn producten die erg gewild zijn bij het kopende publiek in de sale periode. Denk aan dure merken en producten. Producten die normaal boven je budget liggen worden ineens bereikbaar in de Sale periode. Winterjassen en schoenen zijn bijvoorbeeld producten die goed verkocht worden in de winter sale. Geen tijd en zin om een outlet centra te bezoeken?! Shop dan gemakkelijk en vanuit je luie stoel bij dé grootste online kleding en schoenenoutlet van Nederland; To Be Dressed!